Novinky | Profem

Kampaň Obyčejné předměty, neobyčejná bolest

Barbora Venclová

23.01.2024

Kampaň Obyčejné předměty, neobyčejná bolest

S novým rokem spouštíme kampaň Obyčejné předměty, neobyčejná bolest. Cílem kampaně je odhalit hluboké, ale často přehlížené následky sexuálního násilí a podpořit potřebnou změnu společenského vnímání a postoje k obětem.

Kampaň se zaměřuje na všední předměty, které jsou každodenními připomínkami traumatických situací. Tyto předměty v sobě nesou nevyřčené a nesdělené příběhy obětí sexuálního násilí, a poukazují na vrstvy traumatu, které sahají daleko za samotný čin; strach promluvit, protože jim nikdo neuvěří, izolace a samota, které oběti zažívají, když toto břímě nesou samy. Sexuální násilí zároveň způsobuje hluboké, nevyčíslitelné ztráty - neuskutečněné sny, nenaplněné ambice, opuštěné koníčky, prosté radosti navždy spojené s bolestí. 


Vizuální stránka kampaně je postavena na kontrastu obyčejných předmětů a traumatické události. Tyto předměty v obětech znovu otevírají bolestné vzpomínky. Vyjadřují i ztrátu, kterou jim sexuální násilí způsobilo. Pár silonek tak ztělesňuje zničené profesní sny a životní jistoty ženy, jejíž prosperující kariéra byla náhle zastavena v důsledku otřesné události. Odhozené plavecké brýle symbolizují ztrátu potenciálu a nadšení mladého muže pro plavání, které po traumatické události nahradil strach a úzkost. Školní taška odráží sžíravý strach ženy o své dítě, který je v příkrém kontrastu s bezstarostným dětstvím, jež jí samotné bylo odepřeno.

profem_ctverec_site3.jpg

KAMPAŇ NA WEBU, NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH, V TV A VE VEŘEJNÉM PROSTORU


Kampaň poběží hned na několika místech a v několika různých formátech. Od začátku ledna je možné se setkat s plakáty v pražském veřejném prostoru, ve vagonech mhd a ve vestibulech metra. Už minulý rok jsme spustili doprovodný web: www.verimeobetem.cz


Spoty také poběží na televizních obrazovkách. Od 23.1.2024 se s nimi můžete potkat ve vysílání TV Prima a od 29.1. 2024 v programu České televize.

Na našich sociálních sítích kampaň běží od 1.1 do 30.4. Budeme postupně odhalovat jak videa, která v rámci kampaně vznikla, tak i příspěvky s informacemi o sexuálním násilí. Sledovat nás můžete na Instagramu, Facebooku a na LinkedIn.

VÝSTAVA

Součástí kampaně je stejnojmenná výstava, se kterou se setkají všichni návštěvníci a návštěvnice OC Futurum v Hradci Králové od 1. do 29. února 2024 a také OC Westfield Chodov od 1.3. do 31.3. 2024. Jádrem výstavy jsou celé příběhy lidí, kteří se stali obětmi a přeživšími sexuálního násilí. Výstava také vyvrací stále časté mýty, o tom co dělat když se s násilím setkáme nebo rady na to, jak podpořit své blízké pokud se jim něco stane.

Výstava Obyčejné předměty, neobyčejná bolest a doprovodná kampaň jsou součástí projektu Osvětou proti stereotypům a mýtům o sexuálním násilí, který je financován z Fondů Norska 2014–2021.

gallery